Digitale markedsføringsteknikker

En kommer ikke unna databruk når en skal drive med markedsføring i våre dager. Profesjonelle markedsførere bruker data i alle aspekter av arbeidet deres, både i form av for eksempel søkemotorer, dataforvaltning og grafisk design. Kunder stoler nemlig i stor grad på informasjon de finner på nettet nå til dags. Det er til og med blitt vanlig å gjøre egen etterforskning på nett om produkter man vurderer å etter hvert kjøpe i en fysisk butikk.

Søkemotorer

Å markedsføre seg selv gjennom søkemotorer er viktig for å bli lagt merke til av potensielle kunder. Ved hjelp av nøkkelord- og fraser blir det enklere for dem å finne frem til ens selskap, gjennom at de legger noen velvalgte ord i en søkemotor. Markedsførere legger også inn korte annonser i form av web-bannere, noe som bidrar til å skape den nødvendige oppmerksomheten. Slik øker de deres nettsteds synlighet gjennom innhold som har en tilstrekkelig mengde nøkkelord.

Grafisk design

Gode markedsførere vet å jobbe sammen med en dyktig grafisk designer for å få tips om hvilket format som bør brukes, og hva slags oppsett som passer for det en prøver å markedsføre. Såkalt desktop publishing blir tatt i bruk for å tegne, fargelegge og posisjonere tekst, former og bilder på datamaskinen i løpet av sekunder.

Redigeringsverktøy brukes til både forminsking og forstørring av bilder, i tillegg til å ta i bruk diverse teknikker som skjuler eventuelle feil. Datamaskiner gjør det også mulig for grafiske designere å produsere materiale som kan brukes til markedsføring på nett, tv eller i dataspill.

Dataforvaltning

Et av de viktigste hensyn en markedsfører kan ta, er til oppdatering og vedlikehold av markedsføringslisten. Disse listene lagres gjerne i databaser på nettet, som vi finner i interne webservere. Elektroniske informasjonssystemer som tar for seg kunderelasjonshåndtering (CRM), kan finnes i databaser overalt på Internett.